Zoveel kost de aankoop van een assistentiewoning
Een assistentiewoning is een slimme en betrouwbare investering, maar uiteraard wil u ook weten wat het totaalplaatje kost.
Naast de aankoop van de assistentiewoning zelf, zijn er ook nog de notariskosten waar u rekening mee moet houden. Het is niet slecht om hier al een rekensommetje te maken zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
De notariskosten die sowieso verbonden zijn aan het opstellen van de akte:
ereloon: | + € 2.500 + 21% BTW |
deelname kost basisakte: | + € 800 + 21% BTW |
aktekosten: | + € 1.200 + 21% BTW |
Ook de registratierechten (of verkooprechten) moeten betaald worden. Die bedragen 10% op de aankoop van de grond.
Sowieso zijn er fiscale voordelen verbonden aan de koop van erkende assistentiewoningen, zoals het verlaagd btw-tarief van 12 procent (in plaats van 21 procent) op het constructiegedeelte en de vrijstelling van onroerende voorheffing.
Gaat u de woning zelf bewonen, hou dan ook rekening met de kost van het zorg- en dienstenpakket. Die is verplicht vanuit het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. Bij Coost houden we die zo laag mogelijk door € 15 per dag aan te rekenen per unit en niet per persoon.